Sunday 10 December 2017

#PRU 14 : Antara Popular dan Kerja Kuat Part 2

Sejak minggu lepas, isu paling hangat ialah berkenaan dengan Pengumuman Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump mengenai pengiktirafan Jerusalem sebagai Ibu Negara Israel. Pelbagai reaksi yang sememangnya negatif mengenai perkara tersebut. Dan sudah pastinya pelbagai pihak terutama Parti Politik mengambil kesempatan ke atas isu ini. UMNO melalui Presiden Parti, Dato' Seri Najib Tun Razak semasa ucapan dasar menyatakan pendirian UMNO serta Kerajaan Malaysia yang diterajui Oleh Barisan Nasional yang menolak sekeras-kerasnya pengiktirafan tersebut dan keesokannya dizahirkan oleh Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia yang diketuai oleh YB Brigadier Jeneral Khairy Jamaluddin bersama ribuan ahli UMNO dan NGO yang turun ke Pejabat Kedutaan Amerika Syarikat untuk menyatakan bantahan kepada pengumuman Presiden Amerika Syarikat. PAS juga tidak ketinggalan sementelah PAS juga konsisten ke atas isu Palestin. Manakala PKR,PBPM Dan PAN dilihat cuba mencari rentak mengikut gelombang namun ketinggalan apabila kehadiran tidak seramai kelompok UMNO dan PAS.

Selepas penyerahan memorandum, seperti yang dijangka troopers pembangkang mula memainkan isu Palestin dengan menjadikan isu ini peluru kepada fitnah-fitnah untuk memburukkan Dato' Seri Najib terutamanya dan UMNO secara am. Video perjumpaan YAB Perdana Menteri bersama Presiden Donald Trump semasa lawatan ke Amerika Syarikat sengaja di edit utk menunjukkan yang Kerajaan Malaysia seolah-olah merestui perbuatan Presiden Trump. Ayat yang di sunting berbunyi "...Musuh Amerika Syarikat adalah Juga Musuh Kepada Malaysia...." Sedangkan ayat penuh YAB Perdana Menteri pada waktu itu ialah " Bagi memerangi Pengganas dan pelampau agama, Malaysia menyatakan sokongan kepada Amerika Syarikat untuk membanteras gejala Pelampau dan ekstremis Pengganas. Maka, musuh Amerika Syarikat juga adalah Musuh kepada Malaysia...".  Penyataan YAB Pedana Menteri langsung tidak menunjukkan bahawa Malaysia merestui Sokongan Amerika Syarikat kepada Israel. Malaysia konsisten menyokong penuh Palestin dan menolak Kewujudan Israel sebagai sebuah Negara. Sudah dijangka, pembangkang pasti akan menangguk di air keruh untuk mencari publisiti dan mengelak dari terdedahnya masalah mereka. Di Selangor, tangkapan anak saudara YAB Menteri Besar Selangor cuba untuk dipadamkan dari menjadi bualan. Di Pulau Pinang, kegagalan Pentadbiran Ketua Menteri Pulau Pinang kepada masalah pembangunan lereng bukit sehingga banjir besar berlaku cuba di alihkan.

Kerana itu, kebanyakan tindakan kerajaan atau dasar yang cuba dibawa untuk kemakmuran dan keupaayan menghadapi krisis ekonomi cuba digagalkan dengan menonjolkan perkara tersebut sebagai buruk dan pembangkang cuba sedaya upaya untuk menjadikan tindakan mereka seperti wira kepada rakyat Malaysia. Tindakan mereka sekadar mencari populariti dan lebih gemar menuding kesalahan kepada pihak lain berbanding cuba mencari penyelesaian kepada masalah yang di cipta oleh mereka sendiri.

Umum mengetahui, Pihak kerajaan dan juga wakil rakyat Barisan Naisional adalah mereka yang pertama sampai memberikan bantuan sekiranya terdapat musibah. Saban tahun, UMNO dan Barisan Nasional sentiasa menghulurkan bantuan kepada rakyat tanpa mengira fahaman politik mereka asalkan mereka perlu dibantu. Fitnah dan tohmahan yang sering dilemparkan hanya sebagai koametik untuk menutup kesalahan atau kesilapan yang berlaku di bawah pentadbiran Pembangkang.

Justeru itu, untuk Pilihanraya Umum ke 14, janganlah sesekali kita tersilap membuat percaturan dengan memilih mereka yang sukakan Populariti berbanding mereka yang mampu memikul Amanah dan mandat rakyat. Membaca situasi dan keupayaan kedua-dua pihak tanpa ada sikap prejudis kepada mana-mana pihak mampu memberikan kita petunjuk siapa yang lebih baik.

No comments:

Post a Comment