Monday 18 December 2017

#PRU14 : Siapa Kerajaan??

Apabila berkenaan kerajaan,umum akan terus menyebut Parti Politik Yang Menang Pilihanraya adalah kerajaan. Betul atau tidak? Maksud kerajaan ialah pentadbir yang mengurus tadbir perjalanan sesebuah negara atau negeri samada dari urusan pentadbiran,kewangan,pendapatan,pembangunan dan lain-lain lagi. Di Malaysia, kerajaan ialah kelompok Ahli Parlimen atau Ahli Dewan Rakyat yang mempunyai majoriti sokongan. Mereka ini berada di dalam Blok Kerajaan manakala Ahli Parlimen yang tidak menyokong di panggil Pembangkang dan berada di Blok Pembangkang. Perdana Menteri dilantik di kalangan Ahli Blok Kerajaan dan kebiasaannya yang dilantik itu adalah Ketua kepada blok Kerajaan. Perdana Menteri kemudian melantik Timbalan Perdana Menteri,Menteri-Menteri Kabinet, Timbalan-TimbalanMenteri dan Setiausaha Parlimen. Mereka ini adalah dari kelompok Ahli-Ahli Politik yang menjadi Ahli Parlimen.

Kerajaan sebenarnya bukan 100% Parti Politik. Kerajaan sesebuah negara terbahagi kepada 2, PEMBUAT DASAR dan PELAKSANA DASAR. Siapa Pembuat Dasar dan siapa Pelaksana Dasar. Kita perlu memahami kelompok ini sebelum membuat keputusan atau rumusan berkenaan Kerajaan.

PEMBUAT DASAR

Pembuat dasar ialah kepimpinan tertinggi kerajaan yang terdiri daripada Peringkat Pengurusan atau Eksekutif (Menteri,Timbalan Menteri, Ketua Setiausaha, Ketua Pengarah).

PELAKSANA DASAR

Pelaksana dasar pula ialah kakitangan kerajaan yang terdiri daripada Kumpulan Sokongan (Pegawai Kerajaan yang berkhidmat dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam).

Pembuat Dasar boleh bertukar selepas Pilihanraya mengikut Parti Politik Mana yang menjadi Blok Kerajaan di dalam Dewan Rakyat di Parlimen. Manakala Pelaksana Dasar tidak akan bertukar walau parti mana menjadi Kerajaan. Sekiranya rakyat menyatakan Kerajaan yang sedia ada menyukatkan kehidupan rakyat, mereka perlu mengambil kira di bahagian mana yang menyukarkan mereka. Pembuat Dasar atau Pelaksana Dasar.

Sebagai contoh, Kerajaan Malaysia sekarang melalui Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Najib Razak mewujudkan UTC (Urban Transformation Centre) dengan meletakkan semua Pejabat Kerajaan termasuk Agensi di Bawah satu bumbung dan perkhidmatan termasuk Hari Sabtu Dan Ahad, adakah Dasar ini baik? Memudahkan Rakyat berurusan dan memberi fleksibiliti kepada Rakyat dalam berurusan dengan Jabatan Kerajaan yang mana sebelum ini Pejabat kerajaan hanya beroperasi 5 hari seminggu. Tetapi ada diantara kakitangan kerajaan seperti memboikot dengan tidak mahu bekerja dan mengakibatkan beberapa jabatan dan agensi kekurangan kakitangan sehingga mendatangkan kemarahan rakyat. Adakah Pembuat dasar yang tidak bagus atau pelaksana dasar yang tidak amanah? Pembuat dasar atau pelaksana dasar yang perlu disalahkan?

Rakyat yang terpedaya dengan slogan "Tukar Kerajaan" sebaiknya melihat semula siapa sebenarnya harus di tukar? Pembuat dasar atau pelaksana dasar? Adakah dengan menukar parti memerintah dapat menyelesaikan semua masalah? Atau dengan mendisplinkan kakitangan awam berupaya untuk memberi kemudahan kepada rakyat?

Siapa kerajaan? PEMBUAT DASAR atau PELAKSANA DASAR?

Tepuk kepala tanya akal...

Jadilah Pengundi Bijak

No comments:

Post a Comment