Thursday, 29 March 2018

Kisah Sood dan Atuk


Sood seorang peniaga kedai makanan. Sood ada 3 Orang pekerja. Mohsana Tukang Masak, Mohsini Tukang Bancuh Air dan Mohsitu tukang ambil order. Sehari, Sood dapat income RM 1,000.00. Selepas dia tolak modal harian dia, iaitu barang mentah dan basah, ada la balance RM 300.00. Jadi Sebulan dia ada RM 9,000.00 sebab dia tak ambil cuti pun. 30 hari sebulan dia meniaga. Sood jual nasik ayam RM 5.00 dan Teh O Ais RM 1.50. Setiap bulan Sood akan Bayar gaji pekerja dia ikut gaji Minimum semasa, RM 1,000.00 seorang. Jadi Gaji pekerja Sood adalah RM 3,000.00. Jadi Sood ada baki lagi RM 6,000.00. Sood ambil gaji dia RM 2,000.00 Sebulan. Sekarang baki dalam akaun Sood  ada RM 4,000.00. Sood bayar sewa kedai RM 1,000.00 sebulan, Elektrik dan air RM 500.00 sebulan. Baki Sood sekarang tinggal RM 2,500.00.

Datang la Seorang Atuk nie, makan kat kedai Sood. Dia bagitaw Sood dia nak jadi Ketua kampung tempat Sood meniaga tu. Dia cakap, dia nak jadikan semua orang kat kampung tu gaji minimum sebulan RM 1,500.00. Dia nak turunkan pulak harga barangan kat kedai-kedai kat situ. Sood pun penuh semangat sebabnya, nanti Sood boleh la untung lebih sebab harga barang dah turun. Jadi Sood pun beria-ia berkempen kat orang kampung supaya pilih Atuk nie jadi ketua kampung.

Nak dijadikan cerita, satu petang Sood duduk di atas pangkin rumahnya. Dia pun mengelamun berkira-kira untung yang dia akan dapat bila Atuk nie jadi ketua kampung nanti.

Pendapatan sehari                       =   RM 1,000.00
Pendapatan sebulan                    =                                             RM 30,000.00
Kos sehari (barang mentah)       =                          RM 700.00
Kos Sebulan (barang metah)      =                                                                      RM 21,000.00
Kos Sebulan (Pengurusan)         =                                                                      RM 7,000.00
(Gaji Minimum RM 1,500.00 x 3 Orang Pekerja -> RM 4,500.00 / Gaji Sood -> RM 2,500.00 = RM 7,000.00)
Kos (Utliti)                                 =                                                                      RM 1,500.00
                                                                                                                                                                                                                                                                   PENDAPATAN           KOS
JUMLAH                                                                       RM 30,000.00     RM 29,500.00
BAKI                                                                                                        RM 500.00

Bila sood kira-kira balik, rupanya Sood tak untung macam sebelum nie. Kalau Sood nak naikkan gaji minimum pekerja dia dan nak tanggung semua kos, Sood wajib naikkan Harga Jualan dia. Baru Sood boleh dapat untung. Jadi Sood terus Naikkan harga jualan Nasi Ayam dia dari RM 5.00 kepada RM 6.50 dan Teh O Ais dari RM 1.50 kepada RM 2.50.

Nasib baik Sood tersedar awal, dan Sood mula berhenti mendengar cakap Atuk tu. Dan Sood pun berhenti berkempen sebab Sood dah sedar yang apa Atuk tu cakap sebenarnya tak Boleh pakai. Membohong jer nak turunkan Harga Barang tapi nak naikkan Gaji minimum.

Nasib baik Sood tersedar awal, kalau tidak tentu Sood rugi dan pekerja Sood lari meninggalkan Sood sebab Sood tak akan mampu bayar Gaji mereka lagi. Dan Semestinya Sood akan jatuh Bankrap bila Sood dah tak ada pendapatan sebab Kedai Sood dah tutup. Hanya kerana mendengar kata-kata Atuk yang dah semakin Uzur.

3 comments:


  1. شركة تنظيف منازل بالجبيل افضل شركة خدمات منزلية بالجبيل نظافة شاملة مع التعقيم والتلميع وابادة الحشرات شركة تنظيف بالجبيل شركة المثالية هي افضل شركة نظافة بالجبيل والمنطقة الشرقية تقدم لعملائها افضل جودة وارخص الاسعار بالاضافة الي تقديم الخدمات من خلال عمالة مدربة وذات خبرة كبيرة بمجالات التنظيف ومكافحة الحشرات , فلا تتردد في الاتصال بشركة تنظيف بالجبيل للحصول علي كل ما هو مميز ولضمان الحصول علي منزل امن نظيف راقي خالي من المواد الضارة والميكروبات

    شركة تنظيف منازل بالجبيل
    شركة تنظيف بالجبيل

    ReplyDelete
  2. nak cepat kaya raya kl macam tuh, boleh lah awak dibagi wang nya

    SEMAKAN BR1M

    ReplyDelete
  3. Untuk bukti pencairan W / A: +6281617538564
    Nama ******* Neni Syahir
    kota: ******** Bandung
    jumlah pinjaman: ****** Rp5,5 miliar
    suku bunga: ******* 1%
    @Twitter ikuti sekarang: *********** @AasimahaLoan

    Saya adalah korban penipuan di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp.65.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp. 5,5 miliar. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi dan bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya. Saya tidak tahan lagi. 4 November 2019, saya bertemu dengan seorang teman lama di sebuah restuarant di Bandung yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. AASIMAHA ADILA MEMILIKI PERUSAHAAN PINJAMAN, yang akhirnya membantu saya dengan pinjaman besar untuk membayar hutang bank saya. Tolong, bantu saya untuk berterima kasih kepada ibu-ibu Muslim yang memberikan perusahaan pinjaman besar milik sendiri, pemilik pabrik dan individu pribadi untuk meningkatkan kehidupan dan bisnis mereka. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia. Jika Anda menginginkan pinjaman modal besar, Anda dapat menghubungi mereka dan melihat situs web mereka. Anda perlu tahu bahwa ada banyak scammer di blog ini yang tidak memiliki situs web di peta Google,. perusahaan pinjaman resmi AASIMAHA ADILA AHMED LOAN memberi saya pinjaman Rp5,5 miliar dengan tingkat bunga sangat rendah untuk 1% seiring dengan pinjaman berjangka dengan persetujuan cepat dan pencairan mendesak. Jika Anda menginginkan kapita investasi yang besar dan Anda ingin membayar hutang Anda, segera terapkan dan berbahagia seperti banyak orang di sini.
                                          Batas aplikasi di bawah ini

    E-mail: *******aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ::: ************ + 447723553516
    Email saya; ***************** nenisyahir@gmail.com

    ReplyDelete